Czytaj
Ciąża, a jedzenie - ilustracja

Ciąża, a jedzenie

Oceń 1

Często dla kobiet ciąża równa się całe mnóstwo zakazów, głównie żywieniowych. Zaczynamy rozważniej robić zakupy, czytać każdą etykietę, powstają obawy, czy podane w restauracji danie, aby na pewno w 100% jest dla nas bezpieczne. Dochodzi do tego, że wiele przyszłych mam rezygnuje z pokarmów takich, jak ryby, czy sery. Jak więc przetrwać ciążę i nie zwariować? Co spożywać, by nie pozbyć się wielu składników odżywczych?

Na pierwszy rzut pod lupę weźmiemy ryby - z nimi zazwyczaj jest największy problem. Wszyscy zapewne dobrze wiedzą, iż ryby to najlepsze źródło kwasów omega, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę, że te kwasy mają bardzo dobry wpływ na płód. Bogate w owe składniki będą tłuste ryby morskie, takie jak: łosoś, śledź, pstrąg, makrela, sardynki. Jak podaje amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) kobieta w ciąży może, a nawet powinna spożywać tygodniowo do dwóch-trzech porcji ryby, to jest od 226 do 340 gram. Skąd zatem bierze się ta nagonka na ryby? Otóż ciężarne kobiety powinny jak ognia wystrzegać się ryb zawierających zbyt duże ilości rtęci. Do takich należą zazwyczaj ryby większe, które żywiąc się tymi mniejszymi połykają razem z nimi solidną dawkę tego niebezpiecznego składnika. Do ryb bogatych w rtęć należą: tuńczyk, rekin, miecznik, czy marlin.

Co do innych pokarmów zasada jest taka: im bardziej surowe, tym bardziej niezdrowe. A więc, jeśli uwielbiasz sushi nie rezygnuj z niego, tylko przerzuć się na sushi wegetariańskie (z warzywami, czy serkiem) lub na sushi z gotowaną rybą. Jednak nie tylko o rybach tutaj mowa. Zasada dotycząca surowych pokarmów obowiązuje mięsa w ogóle, ale także jaja, nabiał oraz soki. Mięso w każdej postaci zawsze musi być dobrze wysmażone, jajka zaś ugotowane (jajecznica i sadzone nie wchodzą więc w grę). Zdecydowanie unikaj majonezów oraz innych sosów przygotowywanych na bazie surowego jajka. Domowe lody mogą również być zagrożeniem ze względu na skażenie salmonellą. Z kupnymi lodami nie powinno być już takiego problemu. 

Drugą, po rybach, grupą pokarmów, którą kobiety w ciąży odrzucają, są sery. Jest to ok, jeśli mówimy o serach pleśniowych, jak lazur, gorgonzola, czy camembert oraz inne niepasteryzowane. Mogę one zawierać bakterię zwaną listeria monocytogenes. Bakteria ta wywołuje listerię - chorobę bardzo zagrażającą dziecku i mogącą doprowadzić nawet do poronienia. Jednakże nie rezygnujmy z serów w ogóle. Te, które powstały z pasteryzowanego mleka, sery twarde, jak cheddar lub parmezan nie powinny nam zaszkodzić. Nie bójmy się również przetworzonych miękkich i półmiękkich serów typu mozzarella lub serek wiejski, które są smaczne, a dodatkowo stanowią źródło białka. 

Ostatnia kwestia tyczy się kawy. Oczywiście jeśli możesz się obejść bez tego trunku, zrób to, niektóre badania dowodzą, że kawa może mieć związek z niską wagą urodzeniową dziecka. Jednak, jako typowy kawosz muszę przyznać, iż  ów napój to ostatnia rzecz, z której chciałabym rezygnować. A za każdym razem kiedy mowa jest o kawie i ciąży, słyszę słowa: w żadnym wypadku. Czy na pewno jest to napój zakazany? Kobieta w ciąży może w ciągu dnia spożyć do 300 mg kawy, to jest około dwóch filiżanek. Pamiętać należy jednak, że kawa kawie nierówna. Na to ile finalnie w jednej filiżance kawy się znajdzie ma wpływ jej sposób parzenia oraz rodzaj. W niepełnej szklance kawy parzonej znajdziemy od 95 do 200 mg kawy, ta sama filiżanka kawy rozpuszczalnej to od 27 do 173 mg kawy, zaś kawa bezkofeinowa zaparzona w filiżance to zaledwie 2-12 mg kawy. Najczęściej wypijane espresso zajmujące objętościowo 30 ml filiżanki zawiera zaledwie od 47 do 75 mg kawy, a smaczne latte lub cappuccino (480 ml) to źródło od 63 do 175 mg kawy (za Mayo Clinic). Zanim po kawę sięgniesz zwróć uwagę, czy wolisz się kawą delektować, czy potrzebna ci jedynie dawka otrzeźwienia. Warto o tym pomyśleć, jeśli oprócz kawy spożywamy produkty takie jak czekolada, czy cola, które również zawierają kofeinę. Może się zdarzyć, iż pilnując ilość filiżanek tego czarnego napoju przesadzimy z dodatkową tabliczką czekolady lub deserem przygotowanym na bazie kawy. 

Jako podsumowanie dodam, że będąc w ciąży musimy zachować zdrowy rozsądek. Odrzucając produkty poradźmy się specjalisty, czy aby na pewno jest to konieczne - może się zdarzyć, że razem z nimi znikną z naszego jadłospisu bardzo ważne składniki odżywcze. Oprócz wyżej wymienionych pokarmów szczególną uwagę zwróćmy również na warzywa i owoce, które zawsze przed spożyciem powinnyśmy dokładnie umyć. 

Dodaj komentarz

Powrót

Popularne artykuły

Rozwiń
Rockandrollowy Pluszak

Wszystkie utwory

Rockandrollowy Pluszak - okładka

Rockandrollowy Pluszak

00:58
Wesoły Miś Eryś i przyjaciele - okładka

Wesoły Miś Eryś i przyjaciele

02:26
Miś Patryś i pierwszy śnieg - okładka

Miś Patryś i pierwszy śnieg

03:32
Mój mały przyjaciel - okładka

Mój mały przyjaciel

01:22
Zdrowieje z Misiem Farmakusiem - okładka

Zdrowieje z Misiem Farmakusiem

03:04
Zdzisiek i czary - okładka

Zdzisiek i czary

00:43
Magiczna przygoda Misia OLI - okładka

Magiczna przygoda Misia OLI

01:18
Miś bez imienia - okładka

Miś bez imienia

02:43
Zakochany Miś - okładka

Zakochany Miś

03:29
Bardzo kochany miś - okładka

Bardzo kochany miś

01:02
Miś na dobranoc - okładka

Miś na dobranoc

00:50
Ubraniowa zagadka - okładka

Ubraniowa zagadka

01:33

Ulubione utwory