
Co czytać dzieciom?
Jak byłam mała mama czytała mi i rodzeństwu książkę o dziewczynce na wózku imieniem Elżunia. Z racji, swojej niepełnosprawności dziewczynka nie mogła bawić się na dworze jak inne dzieci, a jedyne co jej pozostało to świat marzeń i obserwowanie rówieśników z okna. Smutna była to historia, ale wyrobiła w nas pewien nawyk – nawyk empatii, umiejętności wczucia się w sytuację innych oraz pewnych ludzkich odruchów, które obecnie nie dla każdego są takie oczywiste.
Niewątpliwie był to specyficzny dobór lektury i być może swojemu dziecku wybrałabym bardziej barwną, żywszą opowieść, ze światem magii w tle, ale wówczas były trochę inne czasy – sięgało się po to, co było dostępne w bibliotece.
Kiedy nasz malec ma jeszcze za mało lat, by samemu wybrać i zagłębić się w ulubioną lekturę, my – rodzice stanowimy jego pierwsze źródło wiadomości o książkach. My pokazujemy, jak istotne jest czytanie, co nam dają książki, czego możemy się z nich dowiedzieć.
A jakie dokładnie korzyści płyną z czytania dzieciom?
-
rozbudzanie wyobraźni
-
rozwijanie zainteresowań
-
rozwijanie empatii, wrażliwości, emocjonalności
-
pozytywny wpływ na rozumowanie dziecka
-
pomoc w przyswajaniu nowych słów
-
poszerzanie wiedzy
-
wyrabianie nawyku czytania
-
pomoc w odróżnianiu dobra od zła
-
rozwijanie więzi między rodzicem a dzieckiem
Zanim nauczyłam się czytać, brałam do ręki książkę i na głos dopowiadałam historię wg mnie w niej zawartą. Ten głód czytania kazał wyobraźni pracować. Tak też może być z każdym dzieckiem, w którym zaszczepimy bakcyla książki.
Książki, które warto czytać dzieciom
No cóż, pewnie co rodzic to inne upodobania. Często czytamy dzieciom te pozycje, które i nas w dzieciństwie rozbawiały, edukowały, rozckliwiały. Pytanie, czy dla naszych pociech one też będą dobre? Otóż niekoniecznie. Z racji, iż książki mają wychowywać, rzeczywistość w nich opisana musi odnosić się do rzeczywistości, w której obecnie funkcjonuje malec. Powinny odnosić się do jego poziomu empatii, objaśniać otoczenie w taki sposób, w jaki ono funkcjonuje obecnie. Pamiętajmy, że lektura musi być dostosowana do wieku, co również oznacza stawianie poprzeczki wyżej. Połączenie ciekawej opowieści z zaznajamianiem dziecka z nowymi słowami, pojęciami, będzie dla niego nie tylko rozrywką, ale i nauką. Wybierajmy zazwyczaj te publikacje, które zawierają w sobie pozytywne przesłanie, motywują, dążą do rozwiązania problemów, nie przerażają i nie wywołują niepokoju oraz lęków.
Lektura powinna być też pretekstem do rozmów dziecka z rodzicem o świecie, postawach, sytuacjach społecznych. Jeśli dane zagadnienie, bądź zachowanie będzie niejasne dla naszej pociechy, starajmy się w jak najbardziej klarowny sposób wytłumaczyć dziecku takie zjawisko, uświadamiajmy je, nie unikajmy poważnych pytań.
Poniżej mała lista pozycji najchętniej czytanych przez rodziców dzieciom oraz przez dzieci.
Do 3 lat:
-
Beata Ostrowicka “Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole czyli ważne sprawy małych ludzi”
-
Dimiter Inkiow „Ja i moja siostra Klara”
-
Aleksandra Mizielińska „Miasteczko Mamoko”
-
Katarzyna Zychla „Maks i niespodzianki”
Powyżej 3 lat:
-
Renata Piątkowska „Opowiadania z piaskownicy”
-
Wojciech Mikołuszko „Tato, a dlaczego?”
-
Agata Widzowska-Pasiak „Dreptak i pępek świata”
-
Julia Daszyńska „Cudaczek Wyśmiewaczek”
-
Renne Goscinny „Mikołajek„
-
Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa”
Jeżeli znacie inne ciekawe lektury, chcecie podzielić się ulubioną książką Waszą lub Waszego dziecka wpiszcie tytuł i nazwę w komentarzu.
Dodaj komentarz