Czytaj
Co czytać dzieciom? - ilustracja

Co czytać dzieciom?

Oceń 195

Jak byłam mała mama czytała mi i rodzeństwu książkę o dziewczynce na wózku imieniem Elżunia. Z racji, swojej niepełnosprawności dziewczynka nie mogła bawić się na dworze jak inne dzieci, a jedyne co jej pozostało to świat marzeń i obserwowanie rówieśników z okna. Smutna była to historia, ale wyrobiła w nas pewien nawyk – nawyk empatii, umiejętności wczucia się w sytuację innych oraz pewnych ludzkich odruchów, które obecnie nie dla każdego są takie oczywiste.

Niewątpliwie był to specyficzny dobór lektury i być może swojemu dziecku wybrałabym bardziej barwną, żywszą opowieść, ze światem magii w tle, ale wówczas były trochę inne czasy – sięgało się po to, co było dostępne w bibliotece.

Kiedy nasz malec ma jeszcze za mało lat, by samemu wybrać i zagłębić się w ulubioną lekturę, my – rodzice stanowimy jego pierwsze źródło wiadomości o książkach. My pokazujemy, jak istotne jest czytanie, co nam dają książki, czego możemy się z nich dowiedzieć.

A jakie dokładnie korzyści płyną z czytania dzieciom?

  • rozbudzanie wyobraźni

  • rozwijanie zainteresowań

  • rozwijanie empatii, wrażliwości, emocjonalności

  • pozytywny wpływ na rozumowanie dziecka

  • pomoc w przyswajaniu nowych słów

  • poszerzanie wiedzy

  • wyrabianie nawyku czytania

  • pomoc w odróżnianiu dobra od zła

  • rozwijanie więzi między rodzicem a dzieckiem

Zanim nauczyłam się czytać, brałam do ręki książkę i na głos dopowiadałam historię wg mnie w niej zawartą. Ten głód czytania kazał wyobraźni pracować. Tak też może być z każdym dzieckiem, w którym zaszczepimy bakcyla książki.

Książki, które warto czytać dzieciom

No cóż, pewnie co rodzic to inne upodobania. Często czytamy dzieciom te pozycje, które i nas w dzieciństwie rozbawiały, edukowały, rozckliwiały. Pytanie, czy dla naszych pociech one też będą dobre? Otóż niekoniecznie. Z racji, iż książki mają wychowywać, rzeczywistość w nich opisana musi odnosić się do rzeczywistości, w której obecnie funkcjonuje malec. Powinny odnosić się do jego poziomu empatii, objaśniać otoczenie w taki sposób, w jaki ono funkcjonuje obecnie. Pamiętajmy, że lektura musi być dostosowana do wieku, co również oznacza stawianie poprzeczki wyżej. Połączenie ciekawej opowieści z zaznajamianiem dziecka z nowymi słowami, pojęciami, będzie dla niego nie tylko rozrywką, ale i nauką. Wybierajmy zazwyczaj te publikacje, które zawierają w sobie pozytywne przesłanie, motywują, dążą do rozwiązania problemów, nie przerażają i nie wywołują niepokoju oraz lęków.

Lektura powinna być też pretekstem do rozmów dziecka z rodzicem o świecie, postawach, sytuacjach społecznych. Jeśli dane zagadnienie, bądź zachowanie będzie niejasne dla naszej pociechy, starajmy się w jak najbardziej klarowny sposób wytłumaczyć dziecku takie zjawisko, uświadamiajmy je, nie unikajmy poważnych pytań.

Poniżej mała lista pozycji najchętniej czytanych przez rodziców dzieciom oraz przez dzieci.

Do 3 lat:

  • Beata Ostrowicka “Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole czyli ważne sprawy małych ludzi”

  • Dimiter Inkiow „Ja i moja siostra Klara”

  • Aleksandra Mizielińska „Miasteczko Mamoko”

  • Katarzyna Zychla „Maks i niespodzianki”

Powyżej 3 lat:

  • Renata Piątkowska „Opowiadania z piaskownicy”

  • Wojciech Mikołuszko „Tato, a dlaczego?”

  • Agata Widzowska-Pasiak „Dreptak i pępek świata”

  • Julia Daszyńska „Cudaczek Wyśmiewaczek”

  • Renne Goscinny „Mikołajek„

  • Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa”

Jeżeli znacie inne ciekawe lektury, chcecie podzielić się ulubioną książką Waszą lub Waszego dziecka wpiszcie tytuł i nazwę w komentarzu.

Dodaj komentarz

Powrót

Popularne artykuły

Rozwiń