Czytaj
Dieta bezmięsna - dobra, czy zła? - ilustracja

Dieta bezmięsna - dobra, czy zła?

Oceń 184

Jesteś lub będziesz Mamą i chciałabyś wprowadzić do menu swojego dziecka dietę wegetariańską, jednak obawiasz się, że będzie to miało negatywne skutki na rozwój malca? Postanowiliśmy zebrać "za"„przeciw” diety bezmięsnej tak, by dać Wam pewien obraz tych coraz częściej popularyzowanych metod żywieniowych.

A więc co przemawia przeciw wegetarianizmowi (dieta bez mięsa), czy weganizmowi (dieta bez produktów pochodzących od zwierząt, czyli wykluczająca oprócz mięsa także nabiał i jaja)? W mięsie oraz produktach pochodzenia zwierzęcego znajduje się witamina B12, która wspomaga prawidłowe działanie układu nerwowego. Witamina ta odpowiedzialna jest też za podział czerwonych krwinek w naszym organizmie, dlatego jej niedobór może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji, jak choćby anemii. Diety wegańskie i wegetariańskie wymagają dodatkowej suplementacji witaminy B12, ale w odpowiednich ilościach - negatywne skutki na organizm ma również jej przedawkowanie.

Żywienie bezmięsne ogranicza również dostarczanie do organizmu żelaza, wapnia i witaminy D, dlatego tak istotne jest, by wprowadzając dziecku taką dietę, odpowiednio konstruować posiłki. Kolejną ważną sprawą, jest kwestia błonnika. Zastępując mięso białkiem roślinnym oraz pełnoziarnistymi pokarmami, łatwo o „przedawkowanie” błonnika. Układ trawienny dziecka nie jest w stanie poradzić sobie z taką jego ilością, jaką może dostarczać osobnik dorosły. Może to doprowadzić do wypełniania żołądka dzieci za małą ilością kalorii, czyli energii potrzebnej im w ciągu dnia.

To co przemawia za odrzuceniem mięsa, a zarazem stanowi kontrargumenty dla powyższych, to:

  • potwierdzone badaniami informacje, iż dorastające dzieci niejedzące mięsa rzadziej są otyłe lub też rzadziej występuje u nich nadwagą
  • mają mniejsze problemy z próchnicą
  • dobrze zbilansowana dieta bezmięsna nie wpływa na dojrzewanie dziecka, tzn. nie zabuża procesu dojrzewania.
  • wbrew obiegowym opiniom, nie jedzenie mięsa nie obniża IQ. Na nasze myślenie tj. układ nerwowy wpływ mają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a te znajdują się w oliwie i olejach roślinnych.
  • z racji konieczności odpowiedniego doboru składników w każdym posiłku, dieta dziecka staje się bardzo urozmaicona, a wzbogacenie jej o naturalne cukry pochodzące z owoców pomagają ograniczyć apetyt na słodycze.

Co podawać dzieciom w poszczególnych etapach jego rozwoju?

Malec pomiędzy 5 a 6 miesiącem życia może otrzymywać płatki ryżowe zmieszane z mlekiem krowim (wegetarianie) lub sojowym (weganie). Zamiennie mogą to być również płatki owsiane lub zbożowe.

Od 6 do 8 miesiąca włączamy warzywa (fasolka szparagowa, marchew, groch, czy ziemniaki) oraz owoce (awokado, banany, przetarte brzoskwinie lub jabłka). W tym okresie możemy zacząć podawać dzieciom również pieczywo lub krakersy.

Po 8 miesiącu zwracamy uwagę na potrawy bogate w białko, czyli tofu, czy fasola dobrze ugotowana oraz podawana w postaci puree.

Starszym dzieciom oraz nastolatkom na diecie bezmięsnej podawać należy produkty bogate w składniki odżywcze i odpowiednią ilość kalorii. Warto pomyśleć o zdrowych przekąskach, jak naturalne soki, czy pełnozbożowe produkty.

Pamiętaj, że łatwiej taką dietę wprowadzić u dziecka młodszego, gdyż jego organizm szybciej poradzi sobie z pobieraniem z produktów roślinnych składników odżywczych, których mu trzeba. Istotne jest również, by diety bezmięsnej nie utożsamiać z dietą zdrową – nawet nie jedząc mięsna, można spożywać wiele wysokotłuszcowych, kalorycznych i niezdrowych produktów. Wszystko zależy tak naprawdę od naszych chęci oraz cierpliwości w komponowaniu posiłków.

Dodaj komentarz

Powrót

Popularne artykuły

Rozwiń