Czytaj
Jak długo śpisz? - ilustracja

Jak długo śpisz?

Dr Wojciech Ozimek
Oceń 31

Czy wiecie, że długość snu jest zależna od rodzaju i ilości spożywanych pokarmów i że szczęśliwi i zrównoważeni emocjonalnie lepiej sypiają?

W ostatnim czasie pojawiają się różne doniesienia na ten temat. Przeanalizujmy wyniki tych najciekawszych. 

Wyniki na temat zależności pomiędzy długością snu a ilością i jakością spożywanych pokarmów zamieszczono w czasopiśmie "Appetite", zaś informacje na temat zależności między jakością snu a  stopniem zadowolenia z życia opublikowano w  "Rocznym Przeglądzie Medycyny Behawioralnej". 

Badacze z Uniwersytetu Pensylwania zauważyli, że długość snu człowieka może być ściśle związana z odżywianiem się, a najzdrowsze nawyki nocne (7-8-godzinny sen) mają osoby stosujące najbardziej urozmaiconą dietę.

Naukowcy podzielili osoby badane na grupy preferujące określoną ilość snu, a następnie porównali zwyczaje żywieniowe wszystkich uczestników badania, aby jednoznacznie określić, jakie składniki odżywcze są charakterystyczne dla członków poszczególnych grup i czy istnieją między nimi różnice pod względem ilości zazwyczaj spożywanych kalorii.

Okazało się, że dietę najbogatszą w kalorie stosowały osoby śpiące bardzo krótko (mniej niż 5 godzin w ciągu nocy). Trochę mniej kalorii przyswajali badani o standardowym czasie trwania snu (7-8 godzin), a następnie w kolejności malejącej ludzie śpiący krótko (5-6 godzin) i długo (co najmniej 9 godzin).

Analiza statystyczna pozwoliła również na zidentyfikowanie wyraźnych różnic pod względem ilości dostarczanych organizmowi specyficznych substancji spożywczych.

Osoby potrzebujące bardzo mało snu wypijały mniej wody, a także przyswajały mniej likopenu (obecnego w jedzeniu o czerwonym lub pomarańczowym zabarwieniu) i węglowodanów.

Badani śpiący nieco dłużej, ale wciąż krótko, biorąc pod uwagę stosowane kryteria, spożywali mniej witaminy C, wody, selenu (zawartego w orzechach, mięsie i skorupiakach) oraz więcej luteiny i zeaksantyny (składników zielonych, liściastych warzyw).

Z kolei osoby śpiące długo konsumowały mniej teobrominy (obecnej w czekoladzie i herbacie), kwasu dodekanowego (jednego z tłuszczów nasyconych), choliny (składnika jajek i tłustych mięs) i węglowodanów, ale piły więcej alkoholu.

Ogólnie rzecz biorąc, ludzie, którzy sypiają po 7-8 godzin każdej nocy różnią się pod względem stosowanej diety od ludzi, którzy sypiają krócej lub dłużej. Ponadto odkryto, że zarówno krótki, jak i długi sen jest związany z mniejszym urozmaiceniem spożywanych pokarmów. 

Badacze podkreślają, że sen trwający 7-8 godzin przynosi najwięcej korzyści zdrowotnych i zapewnia najwyższy dobrostan psychologiczny, podczas gdy zbyt krótki lub zbyt długi sen mogą nieść ze sobą mniej pozytywne skutki.

Na przykład zbyt krótki sen sprzyja przybieraniu na wadze, a także zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę i choroby krążenia. 

Naukowcy mają nadzieję, że najnowsze odkrycia badawcze pomogą w opracowaniu idealnie zbilansowanej diety, która ułatwi ludziom zdrowy sen.

Osoby stabilne emocjonalnie, których stopień zadowolenia z życia utrzymuje się na wysokim poziomie, śpią lepiej niż te, które są podatne na wpływ czynników zewnętrznych. Anthony Ong z Uniersytetu Cornella w stanie Nowy Jork (USA) przeanalizował dane dotyczące 100 osób w średnim wieku, które brały udział w szerzej zakrojonych badaniach dotyczących emocji, podejścia do życia i problemów ze snem.

W przypadku osób o bardziej stabilnym, pozytywnym podejściu do życia jakość snu była znacznie wyższa niż u badanych, których stan emocjonalny zmieniał się często w ciągu dnia. Problemy ze snem zaobserwowano u osób, które ze stanu bardzo pozytywnego pod wpływem różnych czynników szybko wpadały w stan negatywny.

Dotychczas problemy ze snem przypisywane były najczęściej osobom o niskim poziomie zadowolenia z życia. Badania Onga sugerują, że dotyczą one również ludzi, którzy doświadczają bardzo pozytywnych, jednak niestabilnych emocji.

Dodaj komentarz

Powrót

Popularne artykuły

Rozwiń