Czytaj
Małe przekąski, małe grzeszki - ilustracja

Małe przekąski, małe grzeszki

Oceń 1

Niedawno miałam okazję poznać córeczkę znajomych. Śliczna dziewczynka, jaką widziałam dotychczas na zdjęciach (zdjęcia niestety sprzed paru lat) zamieniła się, powiedzmy to sobie jasno, w dziecko z nadwagą. Jak? Skąd to chorobliwe wręcz przekonanie rodziców, iż malucha trzeba dokarmiać na siłę? Skąd bierze się ten brak kontroli ze strony rodziców i nieumiejętność powiedzenia basta w momencie kiedy waga dziecka zaczyna przekraczać normę?

Zaczynając od początku, natura w taki sposób uregulowała nasze potrzeby, byśmy dokładnie wiedzieli kiedy odczuwamy głód, a kiedy pożywienie jest nam niepotrzebne. Kilkuletni brzdąc wie o tym dokładnie, dlatego na kolejną łyżkę kaszki, czy zupki kręci główką na znak: mam dość! Czemu zatem rodzice, pomimo wszystko starają sie uszczęśliwić dziecko na siłę? No, bo niestety myślą kategoriami dorosłego człowieka, dla którego 1/3 porcji oznacza "niezjedzone". 

Niemowlak na każdy kilogram ciała potrzebuje od 35 do 50 kalorii, dziecko starsze zaś od 35 do 40 kalorii, przeliczając na dzienną dawkę będzie to około 1200-1400 kalorii dla malucha w wieku 1-3, 1500-1750 dla przedszkolaka, zaś dla dziecka wczesnoszkolnego 1750-1900 kcal. Zastanówcie się zatem, ile wasz maluch pochłania zazwyczaj wliczając w to zarówno regularne posiłki (śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację), jak i wszystkie przekąski, które często traktujemy, jako niewinne preludium do dania głównego. Nie zdziwiłabym się, gdyby to właśnie owe przekąski stanowiły 3/4 dziennego zapotrzebowania na kalorie dziecka. Niestety, to właśnie rodzice przyzwyczajają malca do słodyczy oraz do wszystkich innych niezdrowych produktów, jak paluszki, chipsy, żelki, etc. Nam za młodu nikt tego nie odmawiał, to teraz my nieodmawiamy tego naszym pociechom, traktujemy to jako dobry sposób na zaspokojenie głodu, kiedy jesteśmy na spacerze lub w podróży. Niestety, owe złe nawyki zostają dzieciakom na zawsze, a my rodzice stajemy się przyczynkiem do wielu chorób naszych pociech, począwszy od nadwagi właśnie, a skończywszy na wielu innych przypadłościach.

Jeżeli nie chcesz, by twoje dziecko borykało się z ekstra kilogramami, by odczuło wykluczenie społeczne z powodu swojej wagi, by nie było uzależnione od całej masy solonych przekąsek, już dziś zwróć uwagę na jego jadłospis. Zacznij wdrażać regularne posiłki, tak by maluch nie miał szansy poczuć ostrego głódu, który zmusi go do sięgania po tego typu smaczki. A o samych przekąskach myśl w kategoriach: ekstra porcja witamin i składników odżywczych. 

Poniżej parę propozycji na przekąski, które nie zaowocują dodatkowymi kilogramami i które pomogą urozmaicić dietę malca: 

  • kawałki awokado

  • mus owocowy np. zagotowane jabłko i gruszka lub banan z mango (bez dodatku cukru)

  • tofu

  • plastry banana

  • marchewka z dipem jogurtowym

  • kawałki sera

  • mini tortille z warzywami

  • chrupki gryczane (do kupienia w sklepach ze zdrową żywnością)

  • preparowany ryż

  • kawałki gotowanego kurczaka

  • soczewica gotowana z odrobiną oliwy 

  • kasza gryczana/jęczmienna/jaglana

  • sałatka owocowa

  • morele 

  • koktajle typu smoothies bez dodatku mleka, ani cukru

Dodaj komentarz

Powrót

Popularne artykuły

Rozwiń