Czytaj
Przekąski, które zmienią świat Twojego dziecka - ilustracja

Przekąski, które zmienią świat Twojego dziecka

Oceń 237

Czy wiesz, że prawdopodobnie hodujesz w swoim domu kryształki, które na koncentrację Twojego dziecka działają jak Kryptonit na Supermana? Ba - nie tylko koncentrację, ale i na spokój, sen, zdolność do uczenia się, energię, zęby… ta lista jest naprawdę długa, a wszystko to za sprawą niezwykle podstępnego i niepozornego mieszkańca cukiernicy. 

Cukier i dziecko to para, niczym z amerykańskich komedii z lat 40., nie ma Flipa bez Flapa, nie ma malucha bez karmelków, ciasteczek, czy żelek. Producenci słodkości prześcigają się w pomysłach na to, w jaki sposób przyciągnąć uwagę naszych maluchów. Kolorowe opakowania, animowani bohaterowie i wesołe piosenki przekonują, że nie ma nic lepszego na śniadanie, niż czekoladowe płatki o smaku podwójnej czekolady najlepiej zalane mlekiem czekoladowym, gdy w rzeczywistości to czego wymaga organizm malucha to zwykła owsianka, której słodyczy doda wkrojony banan lub odrobina miodu.

Najnowsze badania dowodzą, że fruktoza ma negatywny wpływ na działanie mózgu. Cukier już na poziomie komórkowym destruktywnie oddziałuje na umiejętność uczenia się oraz koncentracji. Te negatywne skutki niwelują nieznacznie kwasy tłuszczowe omega-3, obecne w orzechach włoskich oraz rybach.

Nie łudźmy się, raczej nie uda się nam zupełnie wyeliminować sklepowych smakołyków z diety naszego dziecka, po części dlatego, że nie należy popadać w skrajności, ale też - nie ma sensu tworzyć efektu "zakazanego owocu". Im bardziej będziemy odmawiać batoników, tym mocniej nasze dziecko będzie o nich marzyło. Zamiast więc ciągle powtarzać "nie" spróbujmy sprytnie podejść pociechę i zapoczątkujmy proces podmiany łakoci na naturalne przekąski. Oto kilka pomysłów, jak przemycić do naszej kuchni zdrowie, a cukier wysłać na długa wyprawę bez powrotu.

Wszystkie kształty owoców

Pierwszym zamiennikiem są owoce, które niezależnie od pory znajdziemy na półkach sklepowych. W zimę soczyste pomarańcze oraz kiwi w kolorze wiosny, w ciepłe dni - wybór jest oszałamiający. Pozwól dziecku wskazać owoce, na które ma ochotę albo urządźcie dzień tematyczny, w którym jecie na przykład tylko czerwone owoce.

Chcesz zachęcić malucha do jedzenia owoców? Nadaj im nietypowy kształt korzystając z foremek do ciasta. Wspólnie z dzieckiem możecie powycinać z plasterków jabłka serduszka lub gwiazdki. W ten sposób pociecha nie tylko ma poczucie, że pomaga w kuchni, ale również z zapałem przystąpi do zdrowej uczty.

Owoce również zawierają cukier, ale oprócz fruktozy dostarczają organizmowi wielu dobrych składników. Jeśli chcesz wzbogacić Waszą dietę o wapń oraz żelazo znajdziesz je w owocach jagodowych. Potas to morele i brzoskwinie. Natomiast najbardziej urozmaicony skład mineralny mają banany, które dostarczają znaczących ilości magnezu, cynku i jodu. Pamiętaj jednak, że banany są przy tym najbardziej kaloryczne.

Bez cukru, a jednak niezdrowe

Naprawdę, naprawdę chipsy w domu są absolutnie niepotrzebne. Oczywiście są smaczne, ale zawierają niemożliwie dużo soli oraz tłuszczu, które wpłyną na wagę Twojego dziecka. Zamiast słonych przekąsek zadbaj o to, żeby w zasięgu malucha zawsze były bakalie, pestki oraz orzechy. Możemy również przyrządzić domowe chipsy - cienko pokrojone kartofle wrzucone na rozgrzany tłuszcz. Zero konserwantów, ale na przygotowanie trzeba poświęcić sporo czasu. Lepszym rozwiązaniem będą pieczone ziemniaczki.

Składniki potrzebne do tej przekąski na pewno masz pod ręką. Jedyne czego potrzebujesz to 4 ziemniaki, trochę oliwy oraz odrobina przypraw: papryka, sól i pieprz. Ziemniaki należy pokroić w paski lub łódeczki, polać oliwą, położyć na blasze, a następnie wstawić na 15-20 minut do piekarnika na około 200 stopni. Zaleta - kontrolujemy ilość soli, nie tracimy czasu, a nasze dziecko jest szczęśliwe.

Batonik przygotowany z miłością

Niezależnie od wieku kochamy batoniki, wafelki i ciasteczka, ale rzadko sprawdzamy, co wchodzi w ich skład. A wchodzi wiele i praktycznie nic dobrego dla organizmu. Na co zamienić słodkości tego typu? Na ciasteczka owsiane, domowe batonik musli lub muffiny upieczone na razowej mące. Wbrew pozorom przygotowanie domowych wypieków wcale nie jest specjalnie czasochłonne, a dla Twojego dziecka może być wręcz zabawą.

Jeśli nie masz czasu na pieczenie, możesz przygotować szybką przekąskę z razowego chleba. Być może nie brzmi to niesamowicie, ale możesz mieć pewność, że Twoje dziecko pokocha ten smak. Ciemne pieczywo, aromatyczny cynamon i odrobina miodu. Wszystko to przygotowane w niespełna 3 minuty. Spróbuj!

Dwie kromki razowca posmaruj odrobiną masła i połóż na patelni. Po chwili, gdy zarumieni się z jednej strony, przewróć go. Uważaj - masło nie może się przypalić. Po zdjęciu z patelni oprósz chleb odrobiną cynamonu, polej lub posmaruj miodem i jeszcze ciepłe (ale nie gorące! Miód traci swoje właściwości pod wpływem dużych temperatur) podawaj dziecku. 

To co liczy się w kuchni, to wyobraźnia, zdrowy rozsądek i szczypta magii, dlatego nie bój się eksperymentować. Pamiętaj też, że od Ciebie ile w diecie Twojego malucha będzie cukru, a ile zdrowych smakołyków. 

 

Dodaj komentarz

Powrót

Popularne artykuły

Rozwiń
Rockandrollowy Pluszak

Wszystkie utwory

Rockandrollowy Pluszak - okładka

Rockandrollowy Pluszak

00:58
Wesoły Miś Eryś i przyjaciele - okładka

Wesoły Miś Eryś i przyjaciele

02:26
Miś Patryś i pierwszy śnieg - okładka

Miś Patryś i pierwszy śnieg

03:32
Mój mały przyjaciel - okładka

Mój mały przyjaciel

01:22
Zdrowieje z Misiem Farmakusiem - okładka

Zdrowieje z Misiem Farmakusiem

03:04
Zdzisiek i czary - okładka

Zdzisiek i czary

00:43
Magiczna przygoda Misia OLI - okładka

Magiczna przygoda Misia OLI

01:18
Miś bez imienia - okładka

Miś bez imienia

02:43
Zakochany Miś - okładka

Zakochany Miś

03:29
Bardzo kochany miś - okładka

Bardzo kochany miś

01:02
Miś na dobranoc - okładka

Miś na dobranoc

00:50
Ubraniowa zagadka - okładka

Ubraniowa zagadka

01:33

Ulubione utwory